Äntligen -

Längst inlandsvägens krokig väg ratttades Alvar mot Grytsjö. Efter 60 långa mil är vi äntligen hemma, jag har pussat och kramat Rambo, ätit älgkött med pärren, druckit svart-svart-svart kaffe så att jag har ont i magen, andas in friska luften och kramat om min far.

Ledigvecka gott folk, ledigvecka hemma i fjälls med mina två svansar det tycker jag om.
 
 

Midsommarfirande -

Veckovila ifrån arbetet, det känns faktiskt riktigt skönt och nog var det skönt att vakna upp pigg och utvilad vaknade jag upp strax efter sju, då var det slut på sovmorgon men det viktiga var att vakna upp själv utan väckarklocka. Eller det hade jag kunnat göra ändå för egentligen skulle jag inte ha stämplat in först klockan 14.00 men ja ni förstår, jag tar de lite chill idag:)

Midsommar firas på "bästa" vis med en hårt arbetande man, avloppsrensning, ett tufft härligt benpass och nu sitter jag här framför datorn med en massa plugg. Eftersom det är midsommar så passar jag på att dricka en extra kaffekopp och smaskar i mig en eller kanske alla fyra mumsmums, hehe :) (Ja vi vet ju alla att de kommer var slut innan mannen har kommit hem igen)

Glad midsommar på er! 
 
 

140619 -

Jag tror minsann att jag måste skaffa mig en ny mobil med bättre kamera om jag ska fortsätta ta kort eller vänta och inte ta direkt när jag är helt slutkörd :)

Igår hade jag vilodag ifrån träningen, min plan var att hinna med så mycket som möjligt men så blev det inte. Jag har ingen aning om vart timmarna tog vägen men plötsligt var det dags att skynda iväg till arbetet.
Idag därimot blev det ett riktigt chinspass med axlar som avslut. Chinsade ihop ett nytt personbästa på 8 strikta, duktigt Magda och totalt fick jag ihop 33 stycken, varav 26 vanliga och 7 stycken med vikt.
Jag har aldrig kört med vikt förut men det var skoj, 5 kilo extra är otroligt tungt i slutet på passet!

Idag är det en ritkigt schönis dag, klockan 18.00 är det dags att stämpla ut ifrån jobbet och ta en välförtjänt veckovila som fortsätter hela morgondagen innan det är dags att stämpla in på Lördagmorgon igen. Otroligt skönt om ni frågar mig, det behövs :) 
 
 

Alla kan nå sina mål -

Min tanke var att vi skulle ta halva backen idag och sen någongång (ni vet någongång=aldrig) gå hela backen.
När vi väl kommit uppför halva så stannade vi till, kastade lite pinnar och hämtade andan. Innan jag bestämde mig för att fortsätta så gav jag mig två val:
1: gå ner igen för att veta att jag skulle ångra mig att jag inte tog hela på engång.
2. fortsätta och lyckas ta mig upp, ge mig en klapp på axeln och besgra backen. 

Vi satsade fullt ut och stegade uppför hela slalombacken. Vi tog oss upp till toppen, medans Fröken glatt sprang runt omkring och markerade revir så passade jag på att inspektera hotellgrunden för att sedan sätta mig på rampen och blicka ut. Blicka ut, andas djupa friska andetag, njuta av tystnaden och bara njuta. 
 
Har du ett mål som du inte har nått än? Känns det som att du aldrig tar dig framåt?
Ett tips är att du åker till närmsta slalombacke. 
Fäst blicken på toppen och börja gå uppför. 
Det är okej att stanna, andas ut och hämta ny kraft.
Blicka framåt igen och kämpa mot toppen.
Nå toppen, andas ut, ge dig en klapp på axeln, du klarade det! 
 
-"När det känns tungt och hopplöst,
andas ut, hämta kraft,
minns och fäst blicken framåt igen.
Alla kan nå sina mål. Lycka till! 
 
 
 
 
 

140616 -

Godmorgon gott folk.

Efter att ha lämnat av mannen i morse så brumade jag och Fröken vidare till skibacken. Jag är glad att jag hade på mig både mössa och vantar för det är minsann ingen sommarvärme här uppe än men det hade kunnat vara kallar än +3 grader. 
Morgongröten är uppäten, vitaminerna är svalda och nu klunkas det morgonkaffe samtidigt som jag laddar upp inför dagens gympass med lite plugg
 
Jag fick mig en otroligt uppfriskande morgon men imorgon lär jag återgå till morgonrocken, jag har hört talas om snöblandatregn. Typiskt, jag som var påväg att återgå till att vara morgonhurtig. 
 
 
 
 

Tummen upp -

Det blev en tidig morgon och timmarna på jobbet rusade iväg i ett härligt tempo. Jag hoppas att helgens 12-timmars känns lika lättsamma som dagens skift :)

Tanken var att kötta rygg igår men eftersom det blev mer genomgångar och hitta övningar som kändes okej för broder så tog jag tillfället i akt och drog av ett rygg/axelpass idag. 
Försöker träna in en bättre teknik på chins som gick sådär men i övrigt så gick det bra. Det har varit extremt roligt att träna denna vecka, har använt mig utav gamla saknade övningar samt testat på nya och jag har haft grym kontakt under alla pass :) Samt att broder har tagit sitt första steg för att nå sitt mål! 

Tummen upp på en grym träningsvecka! Hur har eran vecka gått? 
 
 

Motivera broder -

Träningsveckorna med broder kommer framförallt bestå av funktionellstyrketräning, med det upplägget så kommer vi träna upp hans grundstyrka, han kommer utveckla bättre rörlighet, balans och koordinationsförmånga. Samt så får även jag bättre rutin på detta, wiin wiin! :)

Funktionellträning, vad är det? Generellt kan man säga att det handlar om att stärka upp kroppen inifrån och ut. Vi kommer jobba mycket med egna kroppsvikten där vi kommer blanda in olika medel så som bollar, powerbands och andra redskap för att jobba upp hans grundstyrka och rörlighet.
Funktionellträning och konditionspass, det är två viktiga nycklar för honom i sommar och det kommer bli skoj, han är grymt motiverad så detta kommer toppen!

Jag har även fått höra att ett utegym håller på byggas, toppen! 
Där kommer vi hålla till mycket samt så kommer det fotas och filmas så ni också får vara delaktiga och förhoppningsvis inspireras vidare :) 
 
 

Ny design -

Mannens kusin Matilda har hjärta av guld, hon fick fria händer att designa om min blogg och jag är otroligt, otroligt nöjd! Hon har gjort ett strålande jobb och det blev bättre än vad jag tänkt mig! :) Nu känns det lite mer Magda över det hela :) Vad tycker ni? 
 
 
 

140612 -

Sovmorrnarna har verkligen gjort sitt, pigg och utvilad vaknade jag upp redan efter sex i morse. Otroligt skönt med tanke på att jag kommer bli trötter tidigt ikväll och imorgon kommer klockan plinga 05.00 
Tidiga morgonen gav mig en morgonstund med mannen, pyssel med svärmors blommor, promenad i morgonregnet med Fröken och mjukstart i morgonrocken innan det var dags att kirra lunch och dejta mannen som kom hem en sväng. 

Förövrigt sitter jag och plågar sönder mitt huvud, försöker förstå allt konstiga formler som gör mig helt snurrig. Dagens belöning efter plugg är ingenting mindre än att kötta rygg och självklart ska broder få följa med. Jag älskar hans inställning, trots att han grymtade om träningsvärk igår så frågade han om han fick följa med på gårdagens benpass, men icket. Han stannade snällt hemma och förberedde sina matlådor och tog sin vila. Men idag är det helt annat, hej och hå så vi ska kämpa på! 
 
 

140611 -

Det är första dagen på länge som jag känner mig som en vanlig människa. Sovmorrnarna har gjort sitt och de har varit riktigt välbehövliga :) Otroligt skönt att vakna upp och känna igen sig själv i spegeln och inte se ut som en levande zombi. Ja, vi är nog alla nöjda och glada att tempot har gått ner till 80% än 140 som det har legat på de senaste två veckorna. :) 

Dagen till ära består av plugg, plugg, plugg varvat med mys-lekpromenader med Fröken i skogsdungen bakom kyrkan. Klockan fyra är det därimot dags att svida om och trippa vidare till gymmet med mannen som sällskap, det är viktigt att ta tillvara på de tillfällen som ges till att träna med honom.
Ett tungt benpass väntar och jag är riktigt peppad!  
 
 

Svinga rep -

 
En övning som broder kommer få jobba mycket med i sommar är att svinga rep. 
Svinga rep är brutalt, det är inte bara armar/axlar som får jobba utan även pulsen ligger på max.
Om du vill förbättra din kondition så borde du testa på att svinga rep. Det är en effektiv, rolig intensiv intervallträning som kör slut på en totalt! Testa.
 
Exempel på repsvingar: 
Svinga 10 sekunder
Vila 10 sekunder
Svinga 10 sekunder
Vila 10 sekunder
/
Svinga 30 sekunder
Vila 30 sekunder
Svinga 30 sekunder
Vila 30 sekunder
osv....
 
 
 
 
 

Motivera broder -

Sommarens projekt / utmaning - Motivera broder - har dragit igång.
Under sommarens månader kommer min bror pendla fram och tillbaka mellan länen och igår började han sin lilla resa till ett hälsosammare liv. Vi började hans resa med att väga, fota och mäta centimeterna för att ha full koll på vad som sker under resans gång. Detta kommer inte skrivas ut på bloggen utan ni kommer få hänga med i gymmet och konditionsutvecklingen.

Vi kommer fokusera på att bygga upp styrkan och rörligheten. Främst i rygg/nacke efter att han har varit med i en bilolycka + att han har ett extremt stilla sittande arbete.
Gällande kosten så kommer vi jobba på att få in rutinerna på måltiderna samt att det ska vara bra måltider. Min syn på bra måltider är att äta så lite hel/halvfabrikat som möjligt.
Johan frågade vad det innebär och enkelt sagt så är det måltider som vi åt hemma: älg, älg, älg, ren och fisk med både potatis, ris och pasta som ger energi och bra fetter.

Detta är helt nytt både för oss båda, jag är vann att pilla ihop passande träningsprogram men att träna sida vid sida och ge kostråd det är helt nytt. Spännande men detta kommer han fixa galant, Olofsson begheten sitter i oss båda och med alla peppande människor runt om så kommer det gå undan:)

ROLIGT är sommaren ledord, att tycka det är roligt är en viktig faktor. Det ska både vara tufft och jobbigt men framförallt roligt! 

 
 

Fitness Five -

I Fredags kom den stora dagen, Fitness Five kvalet som anhölls på Boxen i Umeå. Efter allt kämpande i gymmet med tunga maxningar följt med högreps så var det dags att pumpa ur all energi ur kroppen och samla på mig så många repetitioner som möjligt.

Det gick bättre än förväntat och trots att jag kom på sista placeringen i damklassen känner jag mig som en riktig vinnare. Jag är otroligt nöjd, otroligt nöjd är ordet! Det blev en lycksam debut och jag är glad att jag ställde upp i år än att enbart titta på för det gav mig bra erfarenheter inför kommande år:) 
Stämningen var på topp, solen var med oss hela dagen, jag träffade flera inspirerande människor som gav mig bra tekniktips innan det var dags att ge järnet. Och ännu roligare är att jag blev inbjuden att träna med en av mina förebilder, Amanda Almroth nästa gång jag kommer till Umeå. Skoj! 
 
Jag känner mig otroligt peppad, det är skoj med mål och som ni förstår så har jag redan satt upp 1 mål inför kommande år:) Wiho, säger jag bara! 

Bänkpress 32.5 kilo - 30 reps
Bicepscurl 17.5 kilo - 22 reps
Benböj       55 kilo   - 22 reps
Chins                      - 5 reps
Dips                       - 18 reps
Total: 97 reps

 
 
 
 
 
 
 
 

Många bollar i luften -

Det är många bollar i luften, så pass många bollar så att bloggen har legat i dvala. Jag själv, mitt inre ligger i någon sorts dvala som jag snart, snart ska gå ut ur. 
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg förra veckan så visste jag att jag skulle få kämpa med mitt pyske under dessa två veckor och nog har det varit tufft. Förra veckan avverkades 64 timmar på jobbet och cirka 15 timmars plugg och så tre gympass och vardagssysslorna. Det börjar kännas lite i kroppen men det går bra, sömnen och kosten är A och O - otroligt viktiga energikällor som inte får slarvas med! 
 
Förövrigt så känner jag mig otroligt peppad inför Fredag, det ska bli riktigt roligt att testa på FitnessFive och få vara med på riktigt och se hur allt går till. Spännande, otroligt spännande. Jag har sådär lagomt med förväntningar på mig själv, de är inte skyhöga men jag ska ta i tills jag skiter (pruttar) på mig  för att nå mitt uppsata mål :)
Sen att jag kommer få träffa personer som inspirerar mig otroligt mycket, bara det känns spännande! Jag kommer säkert bli sådär löjligt nervös och inte våga säga någonting, en såndär typiskt Magdagrej. 
Sen alltså, hotellsäng och hotellfrukost tillsammans med mannen - Jag längtar så mycket till Lördag, då ska jag äta för kung och fosterland så att magen sväller upp sådär mycket så att man får magknip.
 
Nu nalkas det middag och kvällsmys med mannen, Mandela, Long walk to freedom ska täcka vårna skärm och en å en annan tår kommer säkerligen rulla nerför min kind.