Klick, klick, beställ -

Det är mycket som händer nu och självklart är jag som vanligt ute i sista minuten, Olofssonsyndromet och de ordna sig är det lite för mycket av förtillfället - men de ordna sig juh, tatt lugnt Magda!!

Dagens, veckans, jag måste ordna nu bekymmer är: Vi ska på bröllop nästa helg MEN frågan är:
1, 2 eller 3 ?
Klick, klick, klick, vi beställer allt och hoppas på att jag ska försöka trivas i någon klänning. *puh*


 




 


 

Från flopp till topp -

I förgår stod ben på schemat men eftersom hela gymmet var smockat med folk så blev det en riktig flopp. Ni vet när man har laddat hela dagen efter att köra "dagens pass" och när det inte går så försöker man ge sig på annat men det känns bara fel och det fortsätter bli fel och motivationen tryter och man bara "nämen alltså, vi kör rodd nu då" - 600 meter sen ba: "Nämen vadfan vi skiter i det här." Exakt så bestod våra 40 minuter på gymmet i Tisdag - största floppen i år!

Annat var det igår, vi pallrade oss dit tidigare och helvetet vilket pass vi fick till!
100+ benböj inklusive uppvärmning, utfall i olika modeller, dropset i lårcurl, brorsan körde burpees och så avslutade vi med viktande plankan.
Nöjda, stämningsfulla, slutkörda gick vi därifrån och träningsvärken har verkligen satt sina spår i min lilla stjärt. Jag hoppas att brorsan känner likadant eftersom han fick bryta där i slutet när musklerna krampade ihop på honom ^^ hihi.

Plankan är en av mina största magfavoritövningar, plågsamt jobbig är den men samtidigt sådär otroligt skön! Igår lastade vi på lite extra, 30 kilo krävdes det för att inte pilla naglarna under tiden. De tar sig minsann och nog ska vi kunna lasta på ytterligare innan årets slut!

 

Det börjar vara dags -

Första leveransen har kommit, cirka 200 bilder i stortsett enbart från Barca håller på sorteras, tidsorganiseras och sättas in i album. Otroligt roligt att titta på bilderna, mysiga minnen! 
Efter att detta är klart så är det dags att beställa efter New York och resten av 2014 + 2013 + 2012 för att fylla på ytterligare album :) Skoj! 

Mysiga minnen minst sagt och igårkväll började vi planera inför 2015 semester vilket kommer bli ett otroligt spännande höstäventyr! 
Men första äventyret blir med brorsan och det är bara veckor bort! Sol, sol och åter sol, det börjar vara dags att bättra på #brunlapp! Viktigt inför vårvinterns fjällsäsong! ^^ 

 

141124 -

04.00 ringde första väckerklockan, dags för mannen att parvla sig ur sängen och dra på jobb, jag vaknade till lite lätt men lika fort som dörren stängdes igen andades vi ut och somnade om. Jag och hundarna, såklart.
07.00 ringde andra klockan, i samma stund som jag tittade ut genom fönst'ret så kände jag "nää, varför ska jag skynda mig upp" och så låg vi kvar och läste gårdagens/nattens/morgonens nyhetsflöde. En morron som alla andra morrnar, en ungs pensionärs morgon. En morgontidning istället för morgonmobil skulle ha vart någonting, tänk er: morgonrock, morgonkaffe, morgontidning + morgonsudoku. Det låter som den ultimata kombinationen!

Lilla Ister-Klister börjar bli stor också, det är nästan att "klister" börja försvinna och det börjar vara dags att koppla henne allt mer. "Jag kan själv", "Jag är modigast av alla", "Jag kan vägen själv" börjar visa sig allt mer och mer i henne och det är nog dags att sätta godiset i fickan igen, för 30 centimeters bakom skorna börjar vara 2 meter framför skorna. 
 
 

Seriös träning -

För ett par veckor sedan stod jag och surrade med en annan på gymmet, vi pratade bland annat om våra framtidsplaner, tävlingar och sådant som hör till samt hur det ser ut mellan de två gymmen här i Kiruna och Luleå, satsningarna folket tränar för i de olika gymmen.
Ett helt vanligt samtal som avslutades med: ”Det är roligt att se att så många har börjat träna seriöst här och inte bara kör vardagsmotion”

Träna Seriöst vad betyder det egentligen?
Jag har funderat mycket över det den senaste tiden och jag har frågat ett par stycken vad de anser att ”seriös träning” är för någonting.

Seriös träning, vad betyder det för mig och hur ser jag på det?
Om man blickar tillbaka på de gångna året så ser man att gymträningen har fått ett rejält uppsving, den stereotypiska bilden är nästintill försvunnen och nu blir man mer eller mindre paff om man inte hör stönande och skrikande ljud under passets timma.
Vi lägger ner mer tid på olika aktiviteter mer pengar på utrustning och vi tänker mer på vad vi stoppar i våra kroppar.
I år upplever jag att fler har eller har haft sikte på att tävla i body/bikini/atletisk/classic-fitness. Jag har följt en hel hög på instagram, sett deras framsteg och beundrats av deras disciplin, några som jag har följt har valt att avsluta dieten och istället skjutit på tävlingsplanerna till framtiden medan andra redan har stått på scen eller ska ställa sig på scen inom kort.
Varför de har avslutat sin diet och flyttat fram planerna kan bero på många ting så som att de har satt ett alldeles för högt mål och haft allt för höga förväntningar på sig själv, prestationsångest, motivationssvacka eller att vardagen har fått sig en helt ny vändning.

Hur som helst så har det varit ett nöje att följa alla dessa personer, de sprider en sådan glädje och inspiration och jag hoppas att de aldrig slutar med det!
Stort lycka till i framtiden till er alla!  

Men seriös träning handlar inte bara om att en dag ställa sig på scen eller att ta tyngst i bänkpressen utan det handlar om att lägga ner tid och engagemang för att nå sitt egna uppsatta mål. Det kan vara alltifrån att man har bestämt sig för bli av med sin övervikt, bli en bättre löpare/skidåkare, stärka upp sin kropp efter en olycka, ta tag i sin egna ”soffpotatis” eller för att lättare orka med vardagen.
För att nå målet är det viktigt att sätta upp delmål efter vägen. Det är både roligt att kunna blicka tillbaka, se vart man började och sen få se hur långt man har kommit.
Mina delmål är otroligt viktiga, de ger mig bekräftelse på att jag kommer framåt.
Exempelvis så sätter jag upp delmål som jag ska klara av vid varje kvartal, det blir min egna lilla tävling som jag får kämpa för och det blir extra roligt.
Delmål, mål och glädje = suverän kombination!

 

För att få lite bredd på detta inlägg och inte bara min syn så skrev jag och frågade 3 olika personer om vad de hade för syn på ”Seriös träning”

Jenny Adolfsson, Svensk världsmästare i styrkelyft, Gladiator, PT, coach skrev:
”För mig är seriös träning, träning med mål och delmål. Glädje ser jag som en stor självklarhet i träningen annars hade jag inte hållit på!”

Kristina Rönnholm, instruktör på gymmet Body Center skrev:
”Seriös träning” skulle jag säga är en regelbunden träning mot mål. Sen om målet är hälsa, styrka, skulpterad kropp eller tävling är individuellt. Plus att man lägger upp sin kost efter det mål man har med träningen. Det går inte att fuska.
Jag kan tänka mig att en del ser träning som ett sätt att umgås samtidigt som man rör på sig. Man kanske inte är ute efter att prestera, bli bättre, tappa vikt, öka muskler osv utan att man är där för den sociala biten. Det är helt OK!”

Lars Abrahamsson, arbetar som PT och på Budo & Fitness i Umeå skrev:
”Ur mitt perspektiv som Personlig Tränare anser jag att 'seriös träning' är när en person har ett tydligt uppsatt mål som den siktar mot, oavsett vad dennes mål är. Det kan handla om en individ som lider av en tidigare skada och har bestämt sig för att stärka upp kroppen med rehabiliterande träning. Det kan handla om någon som länge har gått med en oönskad övervikt men äntligen beslutat sig för att förändra sitt liv med en sundare livsstil eller om den hårt satsande tjejen som strävar efter och har en dröm om att tävla stå på scen som tävlande i Bodyfitness. Vad som är seriös träning är ytterst individuellt där alla har olika uppfattning och uppsatta mål. För att du ska lyckas bibehålla just din motivation oavsett målsättning är det viktigt att du sätter upp en plan för dig själv med ett antal frågeställningar. En av de viktigaste frågorna jag ställer till mina klienter är just vad de har för mål, vad som är realistiskt, vad som är drivkraften och varför det är så viktigt att komma dit. Många sätter orimligt höga mål med sin träning vilket riskerar att leda till att motivationen går förlorad på vägen. Mitt tips är att dela upp allt i delmål och öka successivt. Även om träning är och ska vara jobbigt så ska det också vara kul och något som stärker både självkänsla och ger energi i vardagen.

För mig privat är träningen något jag tar på fullaste allvar, det är min livsstil och något jag självmant valt att leva efter. Mina mål med träningen är att tävla i Bodybuilding inom två år och lever mitt liv därefter med allt vad det innebär. Det går självklart åt en hel del tid åt träning, träningsplanering och nutrition vilket kanske till viss del går ut över mitt privatliv när man är styrd efter ett visst schema men det är ingenting jag ångrar och gör det helt för min egen skull. Har i det närmaste helt tagit avstånd från alkohol och försöker äta ren mat som jag själ tillagar med bra råvaror samt är noga med näringstimingen. Kosten utgör den största grunden till ett lyckat träningsresultat och är därför något jag inte tummar på. Om jag unnar mig socker och sötsaker? JA! Jag är en gottegris av rang men jag försöker hålla mig precis som när man var barn till en skräpdag i veckan – ”Lördagsgodis”. Kan absolut dricka nått glas rött, en öl eller varför inte en rökig whiskey någon gång emellanåt men det gör jag för att det är gott och inte i berusningssyfte, tänker på morgondagen då jag ju allra troligast ska träna dagen efter.. . Oavsett vad DU har för mål med DIN träning så är det dina personliga mål som är det viktiga, så ta dig en funderare på vad du vill -och skapa en plan för din egna träning. Alla har vi dåliga dagar ibland där det går lite trögare att komma sig iväg, men ge inte upp. Det sämsta passet är det som aldrig blev av. Här får ni dock läsa lite mellan raderna, glöm inte att det är under vila som vi växer, så lyssna på kroppens signaler! . //Lars Abrahamsson, Personlig Tränare; Instagram: larabr85”



Seriös träning - Vi är alla överens om att delmål är lika viktiga som mål samt att man ska ha förbaskat roligt under resans gång.
Vad som anses som seriöst och oseriöst är upp till var och en, huvudsaken är att du känner att du ger 100% och att du får ut det du vill ha av din träning!

Kämpa på gott folk’s! 

 
 

Kämpa vidare -

Bröst och axlar stod på dagens schema och mannen är åter igång, vinter-gymsäsongen är åter igång vilket är otroligt roligt! Det är otroligt skönt att ha med honom på passen, han pushar på mig ordentligt och vikterna har fått sig ett litet uppskjut i veckan. Att ha med sig någon på gymmet gör otroligt mycket och det märks.
Gudars, med det nya upplägget av Jenny och med han vid min sida ska jag minsann bli min/hans egna lilla "minihulk" ^^ Det är bara att kämpa vidare!  
 
 

Tidig julafton -

I Söndagskväll när mannen kom hem så hade vi lite av en tidig julafton så att säga och så glad jag blev över mina fina presenter. Klockan från Kenneth Cole och Nikeskorna var helt klart favoriterna bland alla presenter :) 

Men roligast var att han fann dressarna jag missade att köpa när vi var där, hundarna har fått varsin Dogzilladress. Så roligt - för oss, kanske mindre roligt för de ^^
 




 
 

141118 -

Behaglig tempratur, solen skiner och Kiruna bjuder på otroligt fint väder.
Det tänka morgonpasset på gymmet byttes ut mot en härlig långpromenad med hela familjen. Tänk om alla mornar var såhär fina, vilken lyx man hade haft! 
 
 

Liten smygtitt -

Det har varit mer eller mindre ett kaos här hemma i helgen, innan mannen drog till New York sa till honom att jag skulle göra om här hemma. Men eftersom alla mina dagar ser mer eller mindre lika danaut så har den hemska ovanan "jag gör det imorgon" fallit mig i smaken vilket tog ut sin rätt under helgens timmar.

Sovrummet som har känts mörkt och dasigt har fått sig en ljusare och mer harmonisk stämning.
De nya vita gardinerna öppnar upp och släpper in ljuset, allt plotter i fönst'ret har försvunnit och pryds numera endast av en blomma och min finaste hundstaty, kuben som har fungerat som en "kasta allting på" har stökats undan och istället pryds golvet med en färgglad matta och Ystras sovlåda. 

En liten smygtitt på sovrummet, i veckan fortsätter projekt andra rummet. 
 


 

En sån dag -

Eftermiddagens timmar har spenderats vid spisen, alla plattor har varit upptagna och kylskåpet är åter igen full av matlådor inför helgen, win win jag slipper laga mat i helgen! 

Träningsscheman är slutförda och iväg skickade, och precis som jag skrev på min instagram så känner jag mig så otroligt tacksam för förtroendet som ni ger mig och jag blir destomer sugen på att hitta mig en passande utbildning för att en dag få jobba med detta på något vis. Att få hjälpa folk att nå sina mål och få se och höra om deras framsteg får mig bara: Jag vill jobba med det här!
Varvat med mat och schemaskrivning så har även hundarna fått busa av sig och arbeta för att få lite godis i magen. 

Jag har minsann haft en skön Fredag och kvällen fortsätter i samma anda. 
Ni får ha en fortsatt trevlig kväll och helg! 
 
  
 

141114 -

Veckans 5e träningspass är avklarat. Rygg, ben, rumpa och vader fick smaka på sitt och nog smakade det alltid. Efter att jag hade markat klart var mina förhårdnader upprivna och såg ut som små korvar, jag måste verkligen bli bättre på att använda mina remmar så att jag slipper glidandet. 

Brorsan bevisade stort att han har övat på sina hemläxor. Knäböjen hemma har gett resultat och idag släpte jag honom lös på stången med lite av hjärtat i halsgropen men det gick ju toppen! Mer teknikträning med stången och sedan börja lasta på vikter, brorsan dethär kommer bli grymt! 
Han kommer bli en liten beast om han fortsätter i samma tempo! 
 




 
 
 
 
 
 

De levererar -

Idag var det åter igen dags att träna ihop med en av mina pt-flickor och i veckan är jag sådär extra stolt över deras framfart.
Bruden här nere fick följa med på ett av mina pass och som den pushande personen jag är så ser jag alltid till att de ska gå över sina gränser när vi väl möts och så även idag. 5 kilo extra utöver det vanliga lastade vi på i bänken och så tog hon sitt tyngsta personbästa! Wiho *klapp, klapp* 
Även min andra ptflicka slog på stort tidigare i veckan och hävade upp sig själv i chinsräcket! 

Det är så otroligt roligt att få se deras framsteg, otroligt mega roligt! :)
I veckan har brudarna och brorsan levererat som attan och jag känner mig sådär extra stolt över alla tre! 

 

2 år, 730% -

Jag minns innan jag flyttade upp och in hos denna man att jag sa:
Jag ska aldrig mer bli kär, jag ska aldrig mer leva med någon, jag ska aldrig .... " det va ganska många ord medan mina vänner sa "Ni kommer bli kär och du kommer aldrig flytta hem igen". 

Två år senare så är jag fortfarande lika kär som första gången jag sa "jag älskar dig" och jag är så lycklig att jag får dela min vardag med honom!
Jag är så tacksam att han står ut med ett yrväder som mig, att han alltid tror på mig och pushar på mig för att bli ännu bättre och nå mina uppsatta mål.
Med dig är jag villig att gå till vilket vatten som helst och leka med kottar medan du fiskar, jag är villig att åka över hela världen (förutom till dagens ebola) och sova i ett hus på isen.

2 år tillsammans. 730% , det är fint och jag älskar dig så! <3 
 

Toahunden -

Ystra är mig en riktigt skum filur, nog för att jag aldrig har haft problem med att få in hundarna på toa för att duscha men Ystra, hon nästintill bor där inne. 
Mattan är hennes favorit och använder hon inte den till att *av-spurtning så använder hon den till att samla alla leksaker på. 
 


_
Magda's ordbok: 
*av-spurtning = när hon tar fart för att kunna räjsa runt i lägenheten. 
*räjsa = race i fler form? 
Varför är svenska så svårt och varför kan vi inte bara skriva som man uttalar?! ^^
 

Legday och lärdom -

Förra veckan körde jag igenom nya upplägget med lite lättare vikter för att få känna på kroppens respons, till vilka pass jag måste fylla på extra energi till, tidsmässigt vad jag behöver lägga på passen och allt runt omkring så att jag kan maximera alla kommande pass från denna vecka och framåt! :)

Lärdomen från förra veckan var att detta benpass är otroligt tufft och att jag måste vara otroligt noga med att fylla på med energi dagen innan och på morgonen för att orka genom hela passet.
Vilket jag gjorde och dagens pass genomfördes med +10 poäng! Energin var på topp genom hela passet och vikterna ökades på ytterligare. 
Genomsvettig och med ben som asplöv gick jag hemåt igen för att sällskapa hundarna för att stretcha och rulla benen. Bollar och rullen, det är det bästa direkt efter benpass, upplever att jag får mindre spänningar och mildare träningsvärk dagen efter. Vilket är skönt!
 


 
 

Broder, 21 veckor senare -

För 21 veckor sedan började broder träna på gym, det har hänt väldigt mycket sen dess och han har kämpat på otroligt bra, jag är så stolt över min lillebror! 

När han har varit här uppe i norr så har vi fokuserat väldigt mycket på att träna upp grundstyrkan, hans rörlighet, balans och koordinationsförmågan. Vilket har gett stor utdelning!
Han har kommit så långt och det var otroligt roligt att visa upp dessa bilder för honom idag, att få visa hur han såg ut den 18 Juni gentimot idag den 10 November
Att få visa honom att alla dessa små rörlighetsövningar, styrkeövningar och att "tänk på hållningen" har gett utdelning! Hela hans hållning har förändrats och nu ser han inte ut som en krokig köttbulle längre ^^ 

Han är duktig min bror och jag är så glad att jag har fått vägleda honom och fått träna tillsammans med honom! Hashtagen #broderkämparmotmålet , det går inte att ta miste på vad den står för! 

 
 
 

Fröken och Ister-Klister -

Termometern står på behaglig tempratur, äntligen blev det väder för att gå långpromenad med de Fröken och Ister-Klister :) 60 minuters promenad var verkligen välbehövligt för oss alla och för min egen del så är det åter igen dags att ladda upp inför veckans sista komma-igång pass, idag ska armar och axlar får smaka på det nya upplägget!

Fröken och Ister-Klister, nämen det är ju inte så tokiga smeknamn trotsallt, som ni säkerligen förstår :)





 
 

Schönis dag -

Lördagar har även blivit en favorit för hundarna, 1 timmas hundträning står skrivit stort i almanackan och trots kall blåst så for vi dit. Ystra fick social-koppelträning bland hundarna och Akleja fick öva lydnad. 
Nöjda och belåtna däckade de på soffan huvudtätt intill varandra, haha huvudtätt! *humor*

Efter att ha värmt upp mina egna tassar och fyllt på med energi så trippade jag vidare till gymmet och genomförde veckans andra rygg-ben-rump-vadpass. 
Det nya upplägget är otroligt tufft och det ska bli så spännande att se utveckling! #Hulken here I come! 

Förövrigt för er som har saknat mina matbilder, här bjuds det äntligen på en igen!
200+ gram fläskkarre, 3 dl ris toppat med en massa saftiga grönsaker och ett colaglas breddanvid. Mat är gott! :) 

 


 

141108 -

Ystra har fått ett nytt smeknamn Ister-Klister och nu under morgonen-förmiddagens timmar har hon varit ett riktigt klister på Akleja. De är ett par riktiga huliganer, leksakerna är utspridda över hela golvet, mattan är halvt ihop knövlad, Aklejas hår ser sådär slebbigt ut av allt och Ystra dricker ett ton med vatten.

Uppvärmda och klara, nu är det dags att klä på oss för träff och träning! :)
 
 
 
 

Pysselkväll -

Realfeel -22 grader, hundarna har legat ihoprullade som två bollar bland filtarna i soffan och på golvet nedanför har jag suttit och klunkat kaffe och pysslat med Ystras sovlåda. 

Faktiskt så är jag riktigt nöjd över vad jag har åstakommit :) *klapp på axeln Magda*



 
 
 
 
 
 

141106 -

I morse var vi nästan uppe med tuppen och i väntan på våra klipptider så gick vi lös och hade en riktig Lördagsmorgonmys med nybakade scones till morgonfika och hundarna låg tätt intill oss och myste i filtarna samtidigt som Hells on wheels rullade på tvn. Åh gudars vad jag kommer sakna våra mysmorrnar men om två helger är ordningen återställd igen :)

Förövrigt så bestämde jag mig igår för att börja ta hand om mitt eget förfall. 
Håret fick ta första smällen och med andan i halsen satt jag där lugnt och fint och vägledde henne ända till slutet, då först fick hon fria tyglar till att fixa till luggen. 
Nästa steg tar jag imorgon eller så väntar jag till nästa vecka, jag tror minsann att det är dags att damma av sminkborstarna och åter igen få kontroll på mitt egna utseende.
Är det inte för min skull så är det iaf för mannens skull, stackarn har ju fått vara tillsammans med en ofräsch 24 åring i typ 6 månader.. 
 


Ystra kan det här med att visa upp mattes finare sidor genom att själv framställa sig som ett litet monster :)

 
 

Framsteg med klossen (Aklejavideo) -

Framsteg, framsteg - vi har kommit en bit på vägen men fortfarande har vi mycket att jobba på.
Att gå runt en kloss och ha bakdelskontroll kan inte vara lätt och det kan absolut inte vara lätt när man har en matte som samtidigt vill att man ska kunna ligga, frysa, backa, hämta/ge tillbaka leksaker osv.

Det har gått 1 månad med hyfsad fokus på klossträningen och jag tycker hon har blivit riktigt duktig. Från att vägra att ens sätta tassen på lådan så kan hon nu mer eller mindre hålla sig på lådan/klossen och trampa runt med bakbenen. 
Skoj och eftersom de övriga momenten går bra så kommer vi ägna den mesta tiden åt klossen resten av veckan så att vi kan visa upp oss fint på kursen nästa Måndag :) Film kommer när vi kan det ordentligt. 
--
Våran första klossträning:


Dagens klossträning:

141104 -

Jag tror minsann att Ystra har en egen liten inbyggd väckarklockan som säger "klockan är fem-sex, nu får jag komma upp i sängen" och så står hon där med tassarna på kanten och pratar lite smått tills en hand sätts under rumpan hennes och lika fort som hon har kommit upp så drar hon ett morgonpussar-varv innan hon försvinner in under täcket och somnar om igen.
Ärligt talat, en rätt så bra deal. Det är ingen morgonstress i vårt hem :)




 
 
 

Akleja video -

Nästa gång vi tränar frivilligt liggande under gång så ska jag ta på mig jens vita skjorta, samma sockar samt så får vi inte glöma solglasögonen och glida runt ännu mer till den där låten.. vad heter låten? Ni vet vilken jag menar? Hjälp!

Över till Akleja igen, tänka sig att denna dam kan ligga ordentligt. Det gav jag upp för 4 år sedan när hon envisades om att alltid lägga sig halv dant eller att ständigt ha rumpan i luften. Men man kan lära gamla hundar sitt och även 5åringar ligg! Duktig flicka! :) 


Bland vikterna igen -

Det känns skönt att vara igång ordentligt bland vikterna igen. Efter sjukdomstiden, första valptiden och reseveckorna så var det tungt att komma igång men efter varje gympass känns det mycket lättare och mycket roligare. Det har tagit sin tid för kroppen att hämta sig men bättre att lyssna på kroppen än knoppen så att säga och aktivera sig med andra roliga ting än ingenting så att säga. 

Jenny sände över ett upplägg som jag ska köra nu över vintern, spännade!
Mitt mål är att bygga upp ännu mer massa och bli starkare, slutmålet är att prestera ännu bättre i FitnessFive kommande år, ska bli så grymt roligt att köra igen! 
Spännande tider, det ska bli otroligt roligt att se hur detta artar sig. Både kroppsligt och styrkemässigt. Bara tuta och köra så att säga! :)