Seriös träning -

För ett par veckor sedan stod jag och surrade med en annan på gymmet, vi pratade bland annat om våra framtidsplaner, tävlingar och sådant som hör till samt hur det ser ut mellan de två gymmen här i Kiruna och Luleå, satsningarna folket tränar för i de olika gymmen.
Ett helt vanligt samtal som avslutades med: ”Det är roligt att se att så många har börjat träna seriöst här och inte bara kör vardagsmotion”

Träna Seriöst vad betyder det egentligen?
Jag har funderat mycket över det den senaste tiden och jag har frågat ett par stycken vad de anser att ”seriös träning” är för någonting.

Seriös träning, vad betyder det för mig och hur ser jag på det?
Om man blickar tillbaka på de gångna året så ser man att gymträningen har fått ett rejält uppsving, den stereotypiska bilden är nästintill försvunnen och nu blir man mer eller mindre paff om man inte hör stönande och skrikande ljud under passets timma.
Vi lägger ner mer tid på olika aktiviteter mer pengar på utrustning och vi tänker mer på vad vi stoppar i våra kroppar.
I år upplever jag att fler har eller har haft sikte på att tävla i body/bikini/atletisk/classic-fitness. Jag har följt en hel hög på instagram, sett deras framsteg och beundrats av deras disciplin, några som jag har följt har valt att avsluta dieten och istället skjutit på tävlingsplanerna till framtiden medan andra redan har stått på scen eller ska ställa sig på scen inom kort.
Varför de har avslutat sin diet och flyttat fram planerna kan bero på många ting så som att de har satt ett alldeles för högt mål och haft allt för höga förväntningar på sig själv, prestationsångest, motivationssvacka eller att vardagen har fått sig en helt ny vändning.

Hur som helst så har det varit ett nöje att följa alla dessa personer, de sprider en sådan glädje och inspiration och jag hoppas att de aldrig slutar med det!
Stort lycka till i framtiden till er alla!  

Men seriös träning handlar inte bara om att en dag ställa sig på scen eller att ta tyngst i bänkpressen utan det handlar om att lägga ner tid och engagemang för att nå sitt egna uppsatta mål. Det kan vara alltifrån att man har bestämt sig för bli av med sin övervikt, bli en bättre löpare/skidåkare, stärka upp sin kropp efter en olycka, ta tag i sin egna ”soffpotatis” eller för att lättare orka med vardagen.
För att nå målet är det viktigt att sätta upp delmål efter vägen. Det är både roligt att kunna blicka tillbaka, se vart man började och sen få se hur långt man har kommit.
Mina delmål är otroligt viktiga, de ger mig bekräftelse på att jag kommer framåt.
Exempelvis så sätter jag upp delmål som jag ska klara av vid varje kvartal, det blir min egna lilla tävling som jag får kämpa för och det blir extra roligt.
Delmål, mål och glädje = suverän kombination!

 

För att få lite bredd på detta inlägg och inte bara min syn så skrev jag och frågade 3 olika personer om vad de hade för syn på ”Seriös träning”

Jenny Adolfsson, Svensk världsmästare i styrkelyft, Gladiator, PT, coach skrev:
”För mig är seriös träning, träning med mål och delmål. Glädje ser jag som en stor självklarhet i träningen annars hade jag inte hållit på!”

Kristina Rönnholm, instruktör på gymmet Body Center skrev:
”Seriös träning” skulle jag säga är en regelbunden träning mot mål. Sen om målet är hälsa, styrka, skulpterad kropp eller tävling är individuellt. Plus att man lägger upp sin kost efter det mål man har med träningen. Det går inte att fuska.
Jag kan tänka mig att en del ser träning som ett sätt att umgås samtidigt som man rör på sig. Man kanske inte är ute efter att prestera, bli bättre, tappa vikt, öka muskler osv utan att man är där för den sociala biten. Det är helt OK!”

Lars Abrahamsson, arbetar som PT och på Budo & Fitness i Umeå skrev:
”Ur mitt perspektiv som Personlig Tränare anser jag att 'seriös träning' är när en person har ett tydligt uppsatt mål som den siktar mot, oavsett vad dennes mål är. Det kan handla om en individ som lider av en tidigare skada och har bestämt sig för att stärka upp kroppen med rehabiliterande träning. Det kan handla om någon som länge har gått med en oönskad övervikt men äntligen beslutat sig för att förändra sitt liv med en sundare livsstil eller om den hårt satsande tjejen som strävar efter och har en dröm om att tävla stå på scen som tävlande i Bodyfitness. Vad som är seriös träning är ytterst individuellt där alla har olika uppfattning och uppsatta mål. För att du ska lyckas bibehålla just din motivation oavsett målsättning är det viktigt att du sätter upp en plan för dig själv med ett antal frågeställningar. En av de viktigaste frågorna jag ställer till mina klienter är just vad de har för mål, vad som är realistiskt, vad som är drivkraften och varför det är så viktigt att komma dit. Många sätter orimligt höga mål med sin träning vilket riskerar att leda till att motivationen går förlorad på vägen. Mitt tips är att dela upp allt i delmål och öka successivt. Även om träning är och ska vara jobbigt så ska det också vara kul och något som stärker både självkänsla och ger energi i vardagen.

För mig privat är träningen något jag tar på fullaste allvar, det är min livsstil och något jag självmant valt att leva efter. Mina mål med träningen är att tävla i Bodybuilding inom två år och lever mitt liv därefter med allt vad det innebär. Det går självklart åt en hel del tid åt träning, träningsplanering och nutrition vilket kanske till viss del går ut över mitt privatliv när man är styrd efter ett visst schema men det är ingenting jag ångrar och gör det helt för min egen skull. Har i det närmaste helt tagit avstånd från alkohol och försöker äta ren mat som jag själ tillagar med bra råvaror samt är noga med näringstimingen. Kosten utgör den största grunden till ett lyckat träningsresultat och är därför något jag inte tummar på. Om jag unnar mig socker och sötsaker? JA! Jag är en gottegris av rang men jag försöker hålla mig precis som när man var barn till en skräpdag i veckan – ”Lördagsgodis”. Kan absolut dricka nått glas rött, en öl eller varför inte en rökig whiskey någon gång emellanåt men det gör jag för att det är gott och inte i berusningssyfte, tänker på morgondagen då jag ju allra troligast ska träna dagen efter.. . Oavsett vad DU har för mål med DIN träning så är det dina personliga mål som är det viktiga, så ta dig en funderare på vad du vill -och skapa en plan för din egna träning. Alla har vi dåliga dagar ibland där det går lite trögare att komma sig iväg, men ge inte upp. Det sämsta passet är det som aldrig blev av. Här får ni dock läsa lite mellan raderna, glöm inte att det är under vila som vi växer, så lyssna på kroppens signaler! . //Lars Abrahamsson, Personlig Tränare; Instagram: larabr85”



Seriös träning - Vi är alla överens om att delmål är lika viktiga som mål samt att man ska ha förbaskat roligt under resans gång.
Vad som anses som seriöst och oseriöst är upp till var och en, huvudsaken är att du känner att du ger 100% och att du får ut det du vill ha av din träning!

Kämpa på gott folk’s! 

 
 
Postat av: Karin

Så bra skrivet! Så viktigt med mål, det peppar! Har själv nu en hel drös av dem och då blir det självklart roligare att träna.

2014-11-21 @ 11:53:09
URL: http://karinocholiven.blogg.se
Postat av: Karin

Så bra skrivet! Så viktigt med mål, det peppar! Har själv nu en hel drös av dem och då blir det självklart roligare att träna.

2014-11-21 @ 11:53:09
URL: http://karinocholiven.blogg.se
Postat av: Tina

Alltid det där med ett mål....
Jag måste snart sätta mig ner och formulera ett!!!

2014-11-22 @ 13:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: