Dubai del 1 -

Man skulle kunna tro att det har blivit en tradition att åka utomlands i Januari, rättare sagt så kommer det bli en tradition och det har redan börjat spekuleras om vart nästa års resa kommer gå.
Det är som en skönt start på året, bättra på #brunlapp och bli lite lätt solbränd för att sedan invänta vårvinterns soliga äventyr i fjälldalarna, även ligga där på ett renskinn och bättra på #brunlapp och äta klämmackor och sedan är det bara att njuta av härliga varm-kalla sommar Sverige och klia på myggbett och fånga de där 2-4 dagarna med sol.

-- Lite kort, bra att veta innan resa.

Det tar sin tid att resa till Dubai, man får räkna med 1 resedag dit och 1 hem om man hittar ett direktflyg. Tidsskillnad är +3 timmar så man anpassar sig fort, vilket är skönt även när man kommer hem till Sverige. Om man har haft sena nätter så poff - borta!
Vi hade 5 hela dagar i Dubai, vilket är för få dagar men vi hann med lagomt mycket med tanke på allt vi har gjort fast åker du dit så rekommenderar jag minst 14 dagar så att du även hinner med att besöka grannstäderna.

Klaga på värmen behöver man inte göra, vi hade mellan +25-30 grader och det var behagligt. Det var inte någon jobbig värme varken på dagen eller kvällen. Dubai är ett vinterresemål, då är det behagligt och invånarna rekommenderar inte att man reser dit under sommarmånaderna - 2014 hade de upp till +50 och de slog igen hela staden men annars är vi hjärtligt välkomna under resten av året :)

Folket där är otroligt trevliga och pratar väldigt gärna och då menar jag allt folk - butikspersonal, taxichafförerna, vakter och även deras högsta ledares vakter som gav oss vatten under våran vansinnes promenad!
Promenad, glöm det - i Dubai åker man taxi eller tunnelbana, kom aldrig att tänka på att promenera. Återkommer till det senare men lite kort text.
Påtal om taxi så åker man taxi typ överallt men är du där en längre stund så åk taxi de första dagarna och lär dig trafiken och sen så hyr du bil. Deras trafik kan tyckas vara livsfarlig men kommer man med i flowet så är trafiken typ lättare än här i Sverige.

På köpcentrum och vissa offentliga platser så är det lite regler att tänka på - handhållning och pussar är förbjudet. Knälånga kjolar/klänningar är okej så även caprishorts för kvinnor men inte kort, kort. För män räcker det med shorts, jag såg flera som hade strax ovanför knäna på både kvinnor och män så det är okej. En tunn cardigan är att föredra att bära med i ryggsäcken/handväskan eftersom man måste täcka axlarna på såna ställen.
Men det är inte så otroligt strängt, jag gick runt i mina jeansshorts typ hela veckan men för att vara typ säkrare på att inte göra någon stött så hade jag även med mig knälånga så att jag lätt kunde byta samt att jag frågade hotellpersonalen om det var okej innan vi drog ut på äventyr. (Ps, av typ 1000 pers så såg jag bara jag och 1 till gå runt i korta shorts)

-- Här börjar vårat äventyr!

Hotellet vi bodde på låg lite utanför smeten men det var ett bra hotell. De hade bussar som tog oss till där allting hände och det tog inte allt för lång tid att komma fram 10-15 minuter beroende på trafiken. Taxi är inte heller dyrt, kostar ungefär hälften än här i Sverige.

Första dagen tog vi det chill, vi åkte buss till Jumeirah beach. Kritvit härlig strand där man kan ligga och sola, bada i Persiska viken och samla snäckor i fall man vill. Det finns toaletter och omklädningsrum (ta med eget toapapper, är det slut så är det slut). Från cirka 10 börjar börja solen vara riktigt varm och har man tur så svalkar det lätt.
Ett träningspass hann vi även med, otroligt skönt tyckte jag men frågar man brorsan så får man nog svaret att jag halvt tog ihjäl honom.
På kvällen åkte vi till Wafi, det är ett finare köpcentrum, mindre roligt då allting är så fint men är man intresserad av dyra smycken så varför inte?
Korsar man gatan så kommer man till restaurangerna, där finner man allt ifrån arabiskmat till italienskt, amerikanskt osv till en finare vinprovnings-mys-matställe. Om du tänker äta här vilket du borde göra så gå först in till Wafis informationsstånd som ligger direkt innanför dörren och be om ett rabatthäfte. Det är ett dyrare ställe så lite rabatt är alltid skönt :)

Wafis köpcentrum, om man inte tycker om att gå i dyra affärer så kan man i alla fall titta upp på deras takfönster ^^

Wafi på kvällen -

Wafi på dagen -

Här inne finns den arabiska restaurangen och där inne finns även deras marknad. Kom ihåg att pruta där nere, tydligen så ska man göra det. Gå inte till klockgubbarna, de är svinjobbiga!