150321 -

Efter en hektiskt arbetsvecka är jag otroligt glad att det är helg. Så otroligt skönt!
Gårkvällen spenderade vi hemma hos svärmor som var snäll och plockade upp hundarna då lunchtimman försvann till mitt andra arbete. Jag kände mig lika slut som Akleja ser ut, jag låg sådär raktlång på hennes soffa och orkade inte röra mig en enda centimeter.
Det var en skön kväll med filmtittande och skönare var det att komma hem och krypa ner i sängen - 11 timmars sömn rakt av utan några störningar alls. Till och med Ystra som brukar gnaga ben in till sena natten däckade direkt när vi kom hem och låg stilla lugnt hela natten.

Skönt med sömn! Otroligt skönt att vakna upp utvilad och pigg! Jag känner mig som en helt ny människa:) Så här hemma har det hunnits med en hel del, Akleja har godkänt sitt nya godis som skall vara bra för hennes lever, långpromenad i kyliga vårvintersolen, småmyntsjakt i hemmet och tror fasen det är dags att ta mig ann fönstren så man kan se ut igen.
Det är fint med energi i kroppen, känner mig så pass pigg att till och med gymmet äntligen känns lockande igen:)

Sömn alltså, vilket botemedel!
 
 
 
 

Energilösa tider -

Seg, segare, segast - både knopp och kropp känns seg och tung. Jag tror det är dags för kroppen att få sova ut en morgon, alltså få vakna av sig själv vilket inte har hänt sen mina arbetslösa glansdagar.

Kvällens ryggpass gick hyfsat, energin var inte på topp men allting gick igenom och jag känner mig nöjd - mest nöjd över att jag gick dit överhuvudtaget.
Såååå för att muntra upp mig själv i dessa energilösa tider så kan man alltid ta en liten ryggtavelbild för att betrakta och uppmuntra sig själv med att säga: Jamen det har ju hänt lite grann.
Efter påsk med goda klämmackor är det dags att skala av lite grann, ett par kilo. Och det börjar även vara dags att lägga in en högre växel med högrepsen för den 6 Juni är det FitnessFive i Umeå(!!) och om axeln vill vara med och leka så ska jag åter igen utmana mig och spräcka fjolårets summa! :) Skoj, skoj!

Förövrigt dumpade jag mannen på flyget igår, han har lämnat Sverige för lite sol, strand och fiskebåtar i Mexico. Såå 2 fria veckor att äta all mat som inte faller honom i smaken, ikväll lyxade jag till med levergryta och ris med en halv tub lingonsylt. Snacka om mumma! Pappa, du måste skicka upp mer lever till lilla mig ^^ Imorgon fortsätter vi goda matresan med.... någonting annat, förslag?

--
En helt vanlig spänniskväll, det är svårt att hålla lika vinklar på armar men ännu svårare att spänna osynliga magmuskler.. Herregud alltså, varför försöker man ens?


 
 
 

Delmål, chins -

Ni vet jag är lite utav en stor kaffedrickare och drack en kopp för mycket. Så dagsformen kändes inte på topp och när vi gick till gymmet kändes det som att jag vägde 80 kilo plus och att jag bara skulle orka med tre. Jag kände mig otroligt tung och svag så jag hade inga större förhoppningar på att klara det.
Uppvärmningen gick fint, de två första seten var enkla så efter att ha gett telefonen till mannen så hoppade jag upp i stången - dock så kändes det mindre skönt i magen vilket tog på energin, att hänga i stången som jag gjorde till en början tog också på energin MEN skit på den som ger sig, de sju första kändes lätta och samtidigt som jag ville släppa stången och lägga mig ner så bet jag ihop - nr8 - nr9 - här ville jag typ dö - och så NR 10(!) - och så hann jag tänka på nr11 men den sket jag i ^^

Efter segerdansen och kramkalas så fortsatte vi med 3 set till och avslutade med lite annat :)

Nu är jag happy, happy, happy! 10 STYCKEN CHINS! 
Nu ska jag fira med lite baconchips och mysa i soffan med älskling och hundarna innan det är dags att krypa ner i säng! ^^

 

090315 -

Jag vaknade upp pigg som en mört i morse, kände att det skulle bli en bra dag men ack så fel man kan ha. Strax innan nio fick jag en ilande känsla genom hela kroppen och det började dunka fint vid tiningen. Mr Horton knackade på dörren och tog över hela mitt huvud.

Det var ingen nådig huvudvärk jag fick dras med, 6 hela timmar bultade det på så att jag fick dödångest. Lunchen fick jag hoppa över för att sitta still och försöka slappna av gjorde allting bara värre - bästa medicinen för stunder som dessa är att plugga i hörlurarna och spela på högsta volym, underhålla och hålla tankarna på annat så att man "kopplar bort" mr Horton.

Hu vilken jävla dag alltså, strax efter klockan tre släppte det och halv fyra fick jag äntligen stoppa i mig min lunch. Den här huvudvärken alltså, fyfan säger jag bara. Det var länge sedan han gjorde sig påmind men satan i gatan när det väl händer - dethär är inget jag önskar någon men jag önskar verkligen att jag slapp honom.

En kopp kaffe på det här, plugg och proppa i mig mat. Jodå, snart är jag fit for fight igen :)
 

Träningsvecka -

Träningspassen har verkligen gått toppen den här veckan trots att jag har haft ett par riktiga energidippar lite var och varannan dag. 

Måndagen bjöd på en vilodag, klickerkurs med Akleja stod på agendan.
Tisdagen bjöd på en tröttsam dag där tröttheten med grusiga ögon var ett faktum men trots det lyckades jag häva upp mig i chinsräcket med 8-4-6-5-6 som följd.
Onsdag hade vi ett benpass men det avbröts efter bara 4 övningar då svarta ögon, yrsel och huvudvärk knackade på mitt i allt. Istället begav vi oss in i bunkern och avslutade med lite #plojskoj -> video nedan.
Torsdag blev även en vilodag - hetsiga dagar gör en slutkörd och sömn var otroligt skönt :)
Fredagen bjöd på ett bröstpass och gladast blev jag när jag hävde mig upp 9å½ gång i chinsräcket. Nu är det inte långt kvar till nummer 10:o :D
Igår, Lördag körde vi både benböj och bicepsl. Det gick riktigt bra och jag är så glad att jag vågade över min spärr igen!
Innan jul körde vi en maxning, det gick inte toppen utan när jag skulle ta mig an min 75:a så fick jag framåtvikt och allting bara sket sig. Det resulterade i att jag fick hjärnspöken och la min spärr redan på 70:o - så under Januari, Februari har jag kört på mycket teknik och jag har även nött många, många repetitioner på både lättare och tyngre vikter (40-65). Det har gett resultat, förra veckan körde jag 2:or på 70 och igår bestämde jag mig för att fixa min 75:a igen, vilket gick kalas trots att dagsformen inte var den allra bästa! Men 75 kilo har aldrig känts så lätt som igår!

Benböj är mitt moment där jag är svagast men det går ständigt framåt vilket är skönt! Siktet på 80 kilo känns en bit bort men faktiskt inte allt för långt bort :)

Hur har eran träningsvecka varit?
Här nedan är två videos
 

Ett filmklipp publicerat av Magda Olofsson (@magdaolofsson_)Mar 4, 2015 kl. 10:36 PST


 -YEEEEESSSSS! (så roligt^^)
 

Ett filmklipp publicerat av Magda Olofsson (@magdaolofsson_)Mar 7, 2015 kl. 12:06 PST

 

Rusar förbi -

Den här veckan har verkligen rusat förbi.
Arbetsdagarna har sin precis som i sin forna glans att kicka igång 05.00 05.30 , fördelen med det är att man slutar tidigt och man har hela eftermiddagen/kvällen på sig att både ligga som ett medvetslös kolli i soffan, hinna med en del plugg. träna hundarna och samla ihop energi till kvällspassen på gymmet som faktiskt har varit riktigt grymma i veckan!

Helgens arbete är faktiskt också över så nu ska jag passa på att njuta av mina lediga timmar tills imorgonbiti. Lediga timmar med plugg, de två sista frågorna ska färdigställas och den nästa inlämningsuppgift ska påbörjas. Det ska bli så skönt på Onsdag med en pluggdag, bara ägna sig åt en ända sak -plugg, plugg, plugg - och så få en liten ärlig sovmorgon och så är ett plojpass med delar av järngänget inbokat :)


 
 
 

Mars utmaning -

Jag hittade en riktigt rolig övning på nätet som jag tycker passar bra som månadens utmaning, man får riktigt kämpa för att lyckas! Den kräver lite teknik, balans och styrka kring knäna men å andra sidan blir man starke kring knälederna av den här övningen. Om man har problem med ledband så bör man passa sig från denna eller åtminstone vara försiktig.  

Stå rakt upp, hitta balansen på ett ben, sug in magen så att du får stöd och upp/ut med bröstet.
Sätt benet bakom det andra, det bakre knäet ska synas bakom det andra.
Sätt ner fotryggen eller tårna och gå så djupt ner du kan.
Försök att inte twista så mycket som jag gjorde på videon utan försök hålla höften rakare.
Målet är att kunna sätta sig ner med rumpan i golvet och sedan kunna ta sig upp igen.


Här är typ mitt tredje försök, långt ifrån klockren men innan månadens slut så är planen att kunna gå djupare ner än vad jag gör nu och förhoppningsvis kunna resa mig upp utan problem - om inte annat så övar jag tills jag kan det :)
Att tänka på är att ha foten/tårna och knäet framåt hela tiden - jag missade det på videon men övning ger färdighet så detta ska fixas :) Blir nog enklare att träna på gymmet när man har speglar framför sig så att man ser allt vad man gör :)

Instagramare använd #plojskoj där vi kan peppa varandra! :)

Kyckling fylld med fetaost och gräslök -

Förra veckan satt jag och kikade på nakna kocken på tv och blev grymt inspirerad att prova på en ny kycklingrätt. Och idag kom den stora dagen, Magda står vid spisen och tillagar ytterligare en höjdarmåltid.

Kyckling fylld med fetaost och gräslök (30-40 minuter)
2 st stora kycklingfiler
1/3 fetaost
1 knippe gräslök
Salt och lite peppar

Filea kycklingen till en ubåt, snitta filen i mitten men ej igenom, snitta sedan ut mot kanterna så att det blir en ubåt.
Hacka fetaosten i bitar och klipp gräslöken - blanda ihop och lägg i kycklingen.
Tryck ihop kycklingen och stek den gyllenbrun på båda sidorna.
Klipp till ett lock av ugnsplåtspapper, lägg över kycklingen och pressa ner det över kycklingen med hjälp av ett mindre lock. "Papperslocket" hjälper till att bevara saften i kycklingen.
Stek i ca 15-20 minuter på lägre värme.

Bon appetit, servera med ris och en god sallad.





Pluggar för fullt -

Gårdagens friska luft och sena benpass tömde verkligen ut all energi. Dagen har spenderats på det lugnaste viset man kan med hundbus och veckohandling. Klassisk Söndag om inte annat.
Men nu sitter jag här i min lilla hörna och pluggar för fullt. Dregelfläcken i soffan har torkat ut, kaffekoppen är tömd och snart även mitt huvud.
Jag hade typ totalt glömt bort hur jobbigt det var att skriva uppgifter, helst när man har 3 rader att gå på och ska fylla ut till 400 ord. Men snart så, till nästa helg är jag redo att lämna in och gå vidare med nästa uppgift.

Någonting som gör det extra motiverande är när fina personer skickar texrader med innehållet:
"Tjenis! Idag var de jag som tände lamporna på gymmet. Skönt å vara där när de va så gott som tomt. Och träningsvärken har intagit hela kroppen. Tack för de!"
Jag blir så glad i själen när sms som dessa landar i telefonen. Det får mig verkligen att glömma bort hur jobbigt allt skrivande är. :) Dags att fortsätta skriva ett par rader till sen får det räcka för ikväll.

--
PS. Imorgon läggs månadsutmaningen upp :)

 

äventyrshunden med kompani -

Efter att ha gått hemma i 6 månader med dagar "jag tar det som det kommer" så har jag kämpat med att åter igen finna en balans i allt.
Väckarklockan skräller 04.40, lunch när det egentligen är morgonfika, förra veckan hade jag en underliggande förkylning som har gett med sig.
En liten omställning i vardagen så att säga men det går fint och i veckan har det flyttit på riktigt fint. Det gäller enbart att ställa om sig, anpassa sig och ändra vanor :)

Så det är förklaringen till den stilla, lugna bloggen, men för er som följer på instagram. Ja ni vet att det inte är allt för lugnt :)

--
Igår var vi ut till stugan ett par timmar, så otroligt härligt! Lämna stan, andas frisk luft och bara njuta av tystnaden. Ystra fick sin premiärtur på skotern, förutom att hon blev livrädd när det startades igång så gick det riktigt bra. Hon satt lugnt och stilla i min famn och kikade runt på allting :)
Akleja därimot som älskar skoter blev överlycklig, hon är helt frälst!

#Äventyrshundenmedkompani